Millega asendada lehmade rinnapiim kui jõuab kohale, et sa ei olegi vasikas ning su lapsed ei vaja samu toitained, mida lehmapojukesed, et kiiresti 800-kilosteks piima- või lihamasinateks kasvada?


Piima kohta on mu käest läbi aegade kõige rohkem küsitud, seega võtsin ette ja tegin väikese kokkuvõtte.

Muide see tabel, mis on avapildiks, ei kehti kindlasti kõigi taimsete piimade kohta. Noh, et lähed poodi ja võtad ükskõik millise mandlipiima ja toitumisalase teabe juurest leiad just need samad numbrid. Ei ole päris nii. Mõnes sojapiimas on rohkem proteiini, mõnes vähem. Mõnes riisipiimas rohkem kaloreid, mõnes vähem jne. Kõik oleneb brändist ja tootmismeetoditest ja lisaainetest ja sellest kui suur osa piimast on üldse pähkel, kaer, soja ja kõigest muust sellisest.

Meie pere tarbib kõige rohkem sojapiima. Niisama seda ei joo, aga pudru sisse sobib hästi, et muuta see kreemisemaks ja samal ajal tõsta pudru toitainetihedust.

Ma tean, et umbes 90 protsendil eestlasest hakkab sõna “soja” kuulmise/lugemise peale juba vererõhk tõusma ent tegemist on oasordiga. Ei, soja ei ole paksult GMO-d täis ega midagi sellist. GMO soja läheb ikka loomasöödaks, mitte inimestele. Lugege pakendeid, (ja raamatuid, raamatuid võiks alati rohkem lugeda) sõbrakesed. Sojaoad on nagu oad ikka. Lihtsalt sisaldavad keskmisest rohkem valku ja kaltsiumit. Igati kasulikud oad. Soja teemal pean ükspäev kindlasti pikemalt peatuma, aga mitte täna. Kui soja teemal on  küsimusi, siis jätke kommentaaridesse ja püüan teile vastused leida.

Nii palju ütlen kohe ära, et jah, sojaallergia puhul on soja tarbimine ohtlik! Palun ärge tarbige soja kui olete selle vastu allergilised!

Milline taimne piim siis on kõige parem?

Oleneb, kelle/mille jaoks kõige parem, eks ole. India pähklitest piimast piimasupp on imehea, aga kookospiimaga makaronisupist mõtlemine jällegi ajab kergelt öökima. Õnneks on valik tänapäeval lai ja igaüks saab ise oma lemmiku välja valida, vastavalt sellele, mis omadus piima juures tema jaoks kõige tähtsam on. All pool toon mõned võrdlused välja, mis ehk aitavad valikul neid, kes alles sukelduvad taimsete piimade laia maailma.

Kõige keskkonnasäästlikum piim

Keskkonna heaks oleks kindlasti kõige parem kodus ise pähkli-, soja-, riisi-, kaerapiima või ükskõik, millist muud taimset piima teha.

Ent saan aru, et ajaliselt ei mängi see paljude jaoks välja.

Teine hea võimalus keskkonna poolt lähenedes on osta kodumaal toodetud piima. Näiteks Rootsi firma Oatly teeb kaerast jumalikke piimasid ja muid piimatoodete laadseid tooteid. Nende reklaamist varastasin omale pealkirja ka, neil on hüüdlause “It’s like milk but made for humans”.

Ma absoluutselt ei mõista, miks Eestis keegi juba sama asja ei tee. Oatly vallutab maailma ja samal ajal Eestis me ikka veel vaidleme selle üle, kas soja on hirmus või on ta lihtsalt uba. Ja vihkame veganeid, selle asemel, et härjal sarvist haarata ja taimsete piimade tehased püsti panna ja kasvõi eestlaste endi taimsete piimade vajadused rahuldada. Ja siis maailma vallutada.

Tegelikult kui ostad Ameerikas valmistatud taimset piima, siis ikka on see keskkonnale sõbralikum kui miljonite 800-kiloste elusolenditest piimamasinate elus ja enam-vähem tervena hoidmine. Ma ei tea kui palju piimalehmi Eestis on, aga maailmas kokku on neid üle 260 miljoni ja nad kõik vajavad kiiremaks kasvamiseks hormoone, toidulisandeid, ravimeid ja tohutult palju toitu, et elus püsida JA samal ajal miljarditele inimestele rinnapiima toota.

Mayat rinnapiimaga toitmine nõudis mu kehalt ikka väga suurt pingutust ning kui palju ma ka ei püüdnud imetamise perioodil süüa, siis ikka kuivasin iga kuuga aina rohkem kokku (ei olnud, muide, sel ajal ei vegan ega taimetoitlane). Seega kujutan ette kui meeletu võib ühe piimalehma päevane energiavajadus ja toidukogus olla.

Ning kui tahate veganeid süüdistada selles, et sojapõldude jaoks aina rohkem metsi maha võetakse, siis vaadake korra peeglisse, sest ligi 70% maailmas kasvatatavast sojast läheb loomasöödaks. Ning suurem osa (kui mitte kõik) sellest loomasöödaks kasvatatavast sojast on justnimelt GMO. Mitteveganid tarbivad seega ise GMO-soja, veganite piimad ja tofu on GMO-st vabad.

Kõige proteiinirikkam piim

Sojapiimas on umbes sama palju proteiini kui lehmapiimas. See on üks neist põhjustest, miks hea meelega just seda tarbime. Kuigi, teisest otsast mõeldes pole piim meie menüüs üldse põhiline valguallikas, seega kui pähklipiimad oleksid odavamad, siis me vist tarbiks neid sama rõõmsalt.

Kõige madalama suhkrusisaldusega piim

Kaunviljadest ja pähklitest-seemnetest tehtud piimad on reeglina naturaalselt suhkruvaesemad, sest ei sisalda nii palju süsivesikuid kui teraviljad (näiteks kaer ja riis, millest piimasid tehakse). Küll aga tasub silmas pidada, et mitmetele taimsetele piimadele on suhkrut lisatud ning kui suhkrusisaldus on oluline piimavalikul, siis tuleb hoolega koostisosi lugeda. “Unsweetend” on see sõna mida paki pealt otsida kui soovid ilma lisatud suhkruta piima.

Rasvasisaldus

Kookospiimas on rasva umbes sama palju kui lehmapiimas ning kõigis teistes piimades on rasva vähem. Lehmapiimas sisalduvad küllastunud rasvhapped on just need, mida seostatakse tihedalt südamehaigustega.

Hernepiim (mis Eestis kahjuks vist veel saadaval pole) sisaldab aga kasulikke oomega-3-rasvhappeid. Samamoodi on linaseemnetest ja kanepiseemnetest tehtud piimad oomega-3-rasvhapete allikad.

Maitse

Maitse üle ei vaielda vaid kakeldakse ent erinevates vegangruppides üle maailma on silma jäänud, et armastatakse kõige rohkem Alpro ja Oatly piimasid. Eks need ole ka kõige kättesaadavamamad ning pea igas suuremas toidupoes esindatud. Kohvi peale sobivad mõlema firma spetsiaalselt kohvijookide jaoks mõeldud piimad – Oatly iKaffe ja Alpro for professionals, mis pidavat ka suurepärasaelt vahustuma.

Mulle endale on maitse poolest läbi aegade lemmikud:
1) india pähklitest piim,
2) röstimata mandlitest piim (smuuti sees martsipani maitsega mmm),
3) kookos-mandlipiim ja
4) metspähklipiim (kakao jaoks lihtsalt imeline!)

Aga jah, kuna suurem osa neist pole Singapuris isegi mitte saadaval ja kui on, siis haigelt kallid, siis olemegi ümber harjunud ja kasutame ainult sojapiima. Seda müüakse siin igas poes ja suuremates poodides on erinevaid sorte nii palju, et me pole isegi kokku lugenud kui palju neid on. Suurem osa muidugi maitsevad nagu tofu (Euroopas ma pole kunagi tofu-maitselist piima kohanud!), aga noh, enam ei pane seda tähelegi. Pudru sees nii palju muid asju nagunii.

Vitamiini- ja kaltsiumisisaldus

Euroopas on suurele osale taimsetele piimadele lisatud kaltsiumi, B12-vitamiini ja D-vitamiini. Me ise ostame piimasid, kuhu neid lisatud pole, sest B12 jaoks võtame lisandit, D-vitamiini jagub siin aastaringi ja kaltsiumi saame muudest allikatest piisavalt. Küll aga on hea, et algajatele lehmapiimast võõrdujatele on elu veidike lihtsamaks tehtud ja nad saavad rikastatud tooteid tarbides veidi rahulikumalt võtta. Saavad aegamisi süveneda, mida süüa ja juua, et menüü oleks toitumisharjumusi muutes siiski täisväärtuslik ja tasakaalus. Kui aga kahtled veel, kas ikka saad toidust üksi piisavalt kaltsiumi, siis joo rahus rikastatud taimepiima. Seal on tihti isegi rohkem kaltsiumi kui lehmapiimas.

Hind

Eestis ma mäletan, et kõige soodsamad olid Prismas leitav (vist Rainbow või mingi Soome firma) sojapiim ja Rimis müüdav mandlipiim, mille nime ma enam ei mäleta kahjuks ent mõlemad maksid alla 2 euro. Kõige targem on järele katsetada, millised piimad kõige rohkem meeldivad ja siis soodukate ajal neid endale koju terve hunniku varuda. Suur osa taimseid piimasid on sellised, mis ei vaja külmkapis hoidmist, seega hea sooduka ajal võib vabalt rohkem kokku osta.

Milline piim on väikestele lastele kõige parem?

Ma ise olen seda usku, et toidust võiks kõik vajaliku kätte saada ning multivitamiinid ja piimasegud jäägu neile, kelle organism muidu ei suuda eluks vajalikke toitaineid omastada. Ent kui laps on tõesti isutu (jutt siis 1+ aastasest lapsest, kes mingil põhjusel enam rinnapiima ei saa) ning piim on ainuke asi, mida ta hea meelega tarbib, siis on Alpro teinud 1-3+ vanustele  lastele “growing up” piima, mis on rikastatud tähtsamate mineraalide ja vitamiinidega. Eestis, jällegi, pole müügil näinud ent Inglismaal oli tavalistes toidupoodides kenasti müügil näiteks.

aha
Veel üks tabel, natuke rohkem erinevaid taimseid piimasid võrreldud

Sarnasel teemal (rohkem küll sellest, miks võiksid lehma-mamselite udarad rahule jätta) teiste ja targemate poolt kirjutatud eestikeelsed artiklid leiad siit:

PIIMATOODETEGA SEOSTATUD TERVISEHÄIRED

TERVISLIK LEHMAPIIMA ALTERNATIIV LASTELE

7 PÕHJUST MIKS INIMESED PEAKS LEHMAPIIMA VÄLTIMA

AEG ON ENNAST RINNAPIIMAST VÕÕRUTADA

PIIMA VERINE HIND

TÄISKASVANUD RINNALAPSED

PIIMATÖÖSTUS

MIKS ON VEGANTOOTED KALLIMAD?

Advertisements